đặng lệ quân

Lời Việt: Tan tác - Ngọc Lan 

Nhạc ngoại đặt lời Việt bất kể thế nào cũng phải cho nó một cái nội dung bi lụy, buồn phiền… để phù hợp với tâm lý đa số thính giả!

ần đây nghe nhiều nhạc của cô ca sĩ Đài Loan này. Những người bạn TQ tôi gặp, cả những người bạn Việt có học tiếng Hoa mỗi khi karaoke thì lại lôi những bài của Teresa Teng ra: Vầng trăng nói hộ lòng tôi (月亮代表我的心), Ngày nào anh trở lại (何日君再来)… Chẳng phải trước đây ở Trung Hoa (lục địa) người ta thường nói: ngày nghe Lão Đặng (Deng Xiao Ping), đêm nghe Tiểu Đặng đó sao!?

Điều này hơi hơi giống như sau 75, Hà Nội âm thầm và nồng nhiệt đón nhận giọng ca não nề Khánh Ly và loại âm nhạc thiểu não, trừu tượng của Trịnh Công Sơn như những liều thuốc an thần giúp lãng quên và xoa dịu đời sống tinh thần bế tắc… Điều khác biệt ở chỗ của người tràn đầy sức sống: 请爱着我请再爱着我, trong khi của ta xứng đáng được liệt vào loại vong quốc chi ca.

chinese rendering server

n my previous post, we can see the image – replacement technique being applied to mathematical formulas rendering. Replacing text by image can be seen in various Web’s techniques, mainly to display things that browser can’t! It’s a possibility that many Web technologies would never converge into common “form factors”: how many years have passed but SVG is still not supported on all browsers, how font technologies are still fighting stiffly with each other? Various issues would always remain unresolved and image replacement, though ugly and inconvenient, could be used as a temporary solution.

As you can see in the image above: the first line is a popular Chinese straight – stroke font that can be seen on most browsers, the next lines are nice calligraphy (brush – stroke) fonts that can hardly be seen on the web! I’m going to try using FreeType2 for a very specific problem: rendering Chinese fonts, the only reason is just simple: aesthetics! Searching around, I can’t find any simple, standalone solution: nice Chinese fonts are very big, a typical ttf file has size from 5MB to 50MB depending on the character set and quality (with that size, it’s obvious that we should use a server side solution). Packages like Pango or Cairo are too complex, and would require additional dependencies (which is unavailable on a free Linux host).

FreeType2 is an very handy open source library, it’s available on many flatform: Unix, Dos, Windows, Mac, Amiga, BeOS, Symbian… and it does a very good job of handling typefaces! Since FreeType2’s patent issues have expired since May, 2010, we would see an increasing application of FreeType2 in many areas.

It takes me a whole day struggling with FreeType2’s reference and manual to get it work with Chinese fonts (quite different from conventional Latin fonts indeed), and finally here it is! You can access the executable at: http://tkxuyen.com/freetype2.php with the following syntax: freetype2.php ? text=… &font=… &size=… &color=… here is an example. Below are renderings with different sizes (anti – alias works really well):

text=洛阳城东桃李花飞来飞去落谁家&font=2&size=11&color=222222
text=洛阳城东桃李花飞来飞去落谁家&font=2&size=12&color=222222
text=洛阳城东桃李花飞来飞去落谁家&font=2&size=13&color=222222
text=洛阳城东桃李花飞来飞去落谁家&font=2&size=14&color=222222
text=洛阳城东桃李花飞来飞去落谁家&font=2&size=15&color=222222
text=洛阳城东桃李花飞来飞去落谁家&font=2&size=16&color=222222
text=洛阳城东桃李花飞来飞去落谁家&font=2&size=17&color=222222
text=洛阳城东桃李花飞来飞去落谁家&font=2&size=18&color=222222
text=洛阳城东桃李花飞来飞去落谁家&font=2&size=19&color=222222
text=洛阳城东桃李花飞来飞去落谁家&font=2&size=20&color=222222
text=洛阳城东桃李花飞来飞去落谁家&font=2&size=21&color=222222
text=洛阳城东桃李花飞来飞去落谁家&font=2&size=22&color=222222
text=洛阳城东桃李花飞来飞去落谁家&font=2&size=23&color=222222
text=洛阳城东桃李花飞来飞去落谁家&font=2&size=24&color=222222
text=洛阳城东桃李花飞来飞去落谁家&font=2&size=25&color=222222
text=洛阳城东桃李花飞来飞去落谁家&font=2&size=26&color=222222
text=洛阳城东桃李花飞来飞去落谁家&font=2&size=27&color=222222
text=洛阳城东桃李花飞来飞去落谁家&font=2&size=28&color=222222

and renderings with 3 different Chinese fonts (very big files, installed on server) and in different colors. Just note these fonts are a bit non-standard: they produce traditional Chinese characters as output, but only accept simplified Chinese as input:

text=洛阳城东桃李花飞来飞去落谁家&font=2&size=28&color=AA2222
text=洛阳城东桃李花飞来飞去落谁家&font=1&size=28&color=22AA22
text=洛阳城东桃李花飞来飞去落谁家&font=0&size=28&color=2222AA

This is my very simple C code (~250 LOC) to experiment with FreeType2: loading font, loading glyph, rendering bitmap, dealing with Unicode… To compile, just something like: gcc gifsave.c freetype2.c -o freetype2.cgi `pkg-config --cflags --libs freetype2`. I hope I can have time to extend the code into a more usable form: multi – line layout, alignment, RTF support, etc… Some restrictions are imposed to protect the server, if some text can’t be rendered (e.g: rendering dimensions are too large), an error image like this is displayed instead:

latex rendering server

\red\large e^x=\sum_{n=0}^\infty\frac{x^n}{n!}

\blue\normal\left {\begin{x+\frac{3x-y}{x^2+y^2}=3}\\{y-\frac{x+3y}{x^2+y^2}=0}

\normal f^\prime(x)\ = \lim_{\Delta x\to0}\frac{f(x+\Delta x)-f(x)}{\Delta x}

R=\normal \frac{\displaystyle{\sum_{i=1}^n (x_i-\bar{x})(y_i- \bar{y})}}{\displaystyle{\left[ \sum_{i=1}^n(x_i-\bar{x})^2 \right]^{1/2}}}

\large \sum_{i=1}^{n}\frac{aibi}{ai+bi} \leq \frac{(\sum_{i=1}^{n}ai)(\sum_{i=1}^{n}bi)}{\sum_{i=1}^{n}ai+\sum_{i=1}^{n}bi}

Some example expressions rendered by MimeTeX (it’s good to appear to be smarter than you are 😬!) If an expression fails to be rendered, you would see an error image like this:

ecently, the wonderful yourequations.com site (which I’ve been using to occasionally render mathematical expressions on web pages) has ceased it’s service due to heavy traffic. I was thinking about running my own LaTeX rendering server, things turned out to be pretty easy as follow, thanks to the excellent MimeTeX package, a LaTeX reduced subset. It’s also interesting to experiment the “stone age technique” of CGI, first download and compile the package:

wget http://www.forkosh.com/mimetex.zip
unzip mimetex.zip
cd mimetex
cc -DAA mimetex.c gifsave.c -lm -o latex.cgi
# test the binary, view the ‘fermat.gif’ image
./latex.cgi -i “a^2+b^2=c^2” -e fermat.gif

Uploaded to host, latex.cgi runs without any dependencies. The ugly thing with my (free) Linux host is that although it does allow CGI, it doesn’t allow CGI to return documents of type ‘image/gif’ no matter what. To work around, I wrote a small PHP script, which parses the GET input, calls CGI to generate and save image in a cache directory, then redirects request to the LaTeX image. This also helps not to expose your CGI directly on the web too!

// use ‘system’ command to execute CGI
$cmd = “$mimetex_path -e “.$full_filename;
$cmd = $cmd.” “.escapeshellarg($formula);
system($cmd,$status_code);
$text = $pictures_path.”/”.$filename;
return $text;

I’ve been always loving CGI for its simplicity, CGI, Perl, Python… old things never die! Although I have almost no experiences with them, they let you do whatever you want to given a little tweaking know – hows. You can go and test my LaTeX rendering server at http://tkxuyen.com/latex.php, the url syntax: latex.php?formula=[tex] latex code [/tex], here is an example. Please note that MimeTeX is not as full – featured as LaTeX, it can’t render some too – complex expressions and it uses an ugly bitmap font. If your server has some LaTeX support, consider using MathTeX, a more advanced version from the same author.

technical debt

Các yếu tố nội tại ảnh hưởng đến sự thành bại của một dự án phần mềm, chưa nói đến các yếu tố ngoại cảnh…

Những gì nhắc đến trong bài này không phải là “rocket science”, cũng chưa đáng gọi là công nghệ tối tân. Đó mới chỉ là các kiến thức cơ bản mà đa số có thể học được ở nhà trường, cộng với kinh nghiệm sau một vài năm làm việc! Tại sao thực trạng đa số coder Việt Nam như tôi thấy lại ảm đạm đến vậy? Những gì họ học được đều hình thức, hời hợt, nằm trên bề mặt con chữ và khái niệm suông, ít người có được kiến thức thực dụng khả dĩ tự làm được những product mới!

Một phần là do đa số coder làm việc trong những dự án out-source, code họ viết thường là những đoạn nhỏ không quá 1000 dòng, thêm vào trên khung sườn do người khác viết sẵn! Phần khác là khả năng tự tìm tòi, tự giải quyết vấn đề bằng chính suy nghĩ của mình. Nếu họ biết tự thử nghiệm những project cá nhân nhỏ cỡ 30 000 ~ 50 000 LOC chứ không copy & paste code thì kinh nghiệm, độ nhạy bén trong cách tiếp cận & giải quyết vấn đề, khả năng sử dụng ngôn ngữ & công nghệ của họ đã khác!

Một lý do nữa là do cách dạy, cách học từ chương chỉ giúp cho sinh viên có được một mớ ngôn từ, khái niệm trống rỗng mà không thực sự hiểu nội dung sâu bên trong của chúng, và càng không biết các cách ứng dụng, kỹ xảo dùng trong thực tế. Đa số né tránh các bài toán cấp thấp và cụ thể, thích sử dụng các thư viện có sẵn với lý do don’t reinvent the wheel – đừng phát minh lại cái bánh xe. Cách ngụy biện đó vẫn đứng vững cho đến khi chúng ta đi chế tạo cái xe thì phát hiện ra đến cái bánh chúng ta cũng chưa làm được!

echnical debt là một ẩn dụ đôi khi được dùng trong ngành công nghệ phần mềm (CNPM), và là ẩn dụ đúng nhất cho thực trạng CNPM Việt Nam hiện tại. Phát triển phần mềm cũng như mọi công việc kinh doanh khác, về bản chất giống việc vay nợ, tức hiệu suất sinh lời phải đủ để trả lãi và quay vòng vốn trong một khoảng thời gian nhất định. Dĩ nhiên các yếu tố kỹ thuật khó lòng có thể được định lượng như tiền bạc, nhưng theo một nghĩa nào đó, nếu tỉ lệ các vấn đề được giải quyết thấp hơn so với tỉ lệ các vấn đề phát sinh, thì điều đó có nghĩa là dự án đang “tăng trưởng âm”. Tuy mượn một thuật ngữ từ lĩnh vực kinh tế, song “nợ kỹ thuật” thuần túy đề cập các vấn đề kỹ thuật như được trình bày sau đây:

NỢ LOẠI I

Đây đơn thuần là sự yếu kém về khả năng kỹ thuật và khả năng hiểu biết làm chủ công nghệ. Sự yếu kém này gồm nhiều dạng:

Kỹ năng cơ bản: có lần một senior engineer có 6 năm kinh nghiệm hỏi tôi về một khai báo C++ như sau (nằm trong file .cpp):

int CSomeClass::m_someVariable = 1;

Sau 1 phút xem xét vấn đề, tôi hiểu ngay là người này không biết cách khai báo “static member variable” trong một “C++ class”, anh ta nghĩ nó cũng giống Java, chỉ cần khai báo trong định nghĩa class (file .h) là đủ.

Khả năng am hiểu công nghệ: một lần khác, một technical manager trình bày với tôi về 3D, OpenGL… anh ta nói rất nhiều về các khái niệm, thuật ngữ, danh sách dài các API. Nhưng chỉ sau một vài câu hỏi, tôi biết ngay người này không hiểu cách thức hoạt động cơ bản của một 3D engine, chưa nói đến các chi tiết phức tạp của một 3D driver. Mãi 4 tháng sau đó, sau một quá trình mày mò, anh ta mới bắt đầu hiểu ra những yếu tố đơn giản như: các hàm vẽ 3D không làm việc cùng một cách như các hàm vẽ 2D.

Sự yếu kém của các coder Việt nam tập trung nhiều vào nhóm Nợ loại 1. Những kỹ năng cơ bản cần phải được đào tạo thật kỹ, không phải chỉ là lý thuyết mà còn là các kỹ thuật, kỹ xảo ứng dụng thực tế. Nó giống như một người nói về kiếm, dĩ nhiên anh ta có thể nói về các “kiếm chiêu”, “kiếm pháp” anh ta học (đọc) được ở đâu đó. Nhưng điều này hoàn toàn khác với chuyện anh ta có thể dùng kiếm để chiến thắng những đối thủ (dự án) khó khăn, sừng sỏ!

Yếu kém về kỹ năng cơ bản kéo dài thời gian thực hiện những feature nhỏ, làm không đúng cách khiến phải làm đi làm lại nhiều lần. Tôi đã thấy một người implement một UI’s button: đơn giản chỉ là vẽ một cái nút với 1 dòng text & image. Anh ta không thực sự hiểu nó làm việc như thế nào, anh ta copy code từ đâu đó. Có thể các bạn không tin nhưng đó là sự thật, cái button được sửa đi sửa lại suốt 6 tháng mà vẫn chưa hoạt động đúng!

Sự yếu kém trong hiểu biết công nghệ cơ bản dẫn đến nhiều hệ quả nghiêm trọng hơn: định hướng sai, không hiểu các yêu cầu hợp lý và không nhận ra những yêu cầu phi lý của khách hàng, phí phạm tài nguyên cho những bước đi sai lầm. Hậu quả nhẹ nhàng nhất là: chỉ giải quyết được vấn đề trong một số tình huống phiến diện, thiếu bài bản. Nhưng thường thì hậu quả không tốt đến thế: làm sai lệch các hiểu biết chung của dự án, sử dụng công cụ, công nghệ không đúng chỗ, đặt ra những mục tiêu không tưởng, không có thật.

NỢ LOẠI II

Là những quyết định sai lầm (về kỹ thuật hay quản lý) dưới các áp lực từ phía kinh doanh hoặc từ những độ đo, cách đánh giá không phản ánh sự thật, duy ý chí.

Một ví dụ nhỏ: sau khi định hướng, khung ứng dụng được dựng lên trên nền một “3D test driver”. Bản thân driver là một “school project” có cải tiến chút ít, bản thân ứng dụng được viết trên một số giả định về các khả năng mà driver và hardware có thể cung cấp. Sau khi test, ứng dụng không đạt yêu cầu, và do đó quyết định optimization được đưa ra: chúng ta biết việc này ảnh hưởng đến kiến trúc cơ bản và lâu dài của software nhưng trước hết nó phải pass được 1 số measures nhất định!

Dĩ nhiên người có kinh nghiệm sẽ hiểu ngay là các độ đo đặt không đúng chỗ: driver và application mới chỉ là những code đơn giản, khó lòng có thể optimize nhiều, hardware 2D cũ hoàn toàn không đáp ứng, thậm chí là không tương thích dù là trong concept với các yêu cầu 3D mới. Và cũng không khó khăn để nhận ra: dường như với tác giả cái “3D driver” này, đây mới là lần đầu tiên ông ta thử nghiệm các kỹ thuật 3D, dĩ nhiên các concepts “bài bản” vừa học được đều rất đẹp cho đến khi người ta biết rằng 1 “real world project” hoàn toàn khác 1 “school project”.

KẾT LUẬN

Những món nợ kỹ thuật dù lớn, dù nhỏ đều góp phần ảnh hưởng tới hiệu suất và sự thành bại của dự án. Tất cả đều có chung nguyên nhân: chất lượng nguồn nhân lực! Các thành viên cần phải được chuẩn bị (kiến thức & kinh nghiệm) cho vấn đề mình đang giải quyết, từ khâu design đến coding, cho đến các scopes & milestones của dự án. Trong một dự án nhiều người, nhiều giai đoạn, tất cả những món nợ này được tích lũy theo cấp số nhân: sửa sai trên những code sai của những định hướng sai… và kết quả là lãi mẹ đẻ lãi con và nợ trở thành không trả nổi.

career’s funs – 8

he computer industry is the only industry that is more fashion – driven than women’s fashion. (Larry Ellison) => right, so much dogmas, lies and myths.

Well, it has been said over and over again that the tremendous cost of programming is caused by the fact that it is done by cheap labor. (Edsger W. Dijkstra) => needless to say, another so true dilemma!

I do believe I have post-traumatic Java syndrome. (Renae Blair) => me too, though not very serious!

One of my most productive days was throwing away 1000 lines of code. (Ken Thompson) => with me even more

Deleted code is debugged code. [Jeff Sickel] => 😬

Before code can be reusable it first has to be usable. (Ralph Johnson) => certainly!

The goal of Software Engineering is to build something that will last at least until we’ve finished building it. (unknown) => applied to many projects!

Better train people and risk they leave – than do nothing and risk they stay. (unknown) => it’s worse when they stay and untrained!

Benchmarks don’t lie, but liars do benchmarks. (unknown) => countless cases!

Why do we never have time to do it right, but always have time to do it over? (unknown) => the question answers itself!

Evolution always seems to win out over revolution when it comes to technology. (Rick Hightower) => don’t believe in one who screams for revolution!

If you have too many special cases, you are doing it wrong. (Craig Zerouni) => solving is not creating more problems (special cases = problems)!

C++ is popular because it is like C. Java is popular because it is like C++ and C. C# is popular because it is like Java. See a pattern! (Rick Hightower) => many techies fanboys forgets this!

What it comes down to is that Rails developers are just that: they’re not software developers, at least not most of them… Their framework dictates how their systems are designed instead of the problems the systems are designed to solve. (Samuel Tesla) => said this several years ago

Suppose you went back to Ada Lovelace and asked her the difference between a script and a program. She’d probably look at you funny, then say something like: Well, a script is what you give the actors, but a program is what you give the audience. (Larry Wall) => 😀

The structure of software systems tend to reflect the structure of the organization that produce them. (Douglas Crockford) => 😀 absolutely!

engineering dogmas

ver the years in our software community, I’ve seen a lot of dogmas, myths and lies that spread like ‘cholera’. That only reflects the fact that many programmers just repeat like parrots what they ‘learned’ from school, news, books… without their own justification, and to some extent, reflect their lacking of experiences. A good engineer should, at least, have some abilities to judge the pros and cons, weak points and strong points, when to use, and when not to use a method, a language or a technology.

Design first, then code!

The principle is, in general, not wrong. However, pragmatically, a software’s final structure, architecture… is not achievable as product of an immediate thought or a single design cycle. In most cases, the “first design” is certainly not the correct one. It’s not in a deterministic process that we can build software, complex product would always requires a lot of trial and fail. And from my experiences, good designs are sustainable solutions after a tedious process of experiments to eliminate wrong directions. We need coders of strong analysis and experimental skills rather than the “evangelic designers”!

Where are the documents?

We are going to make clear distinction: do we need coders who really understand what they are doing, or we just need some paper to present to customers? In countless cases did I see that coders do not understanding what they are doing: they don’t understand a feature, they don’t know how to archive that, they are unable to judge the pros and cons, they just mechanically copy and paste code from somewhere. Documents only provide rough, general views on the matters. If you’re going to mention about a static-web-page project, I would agree that document is something. But if you’re mentioning system programming, it’s the code that is the document!

Poor skills and wrong knowledges

This is simply put: countless! Just to name a few:

Poor skills: once, a coder being asked to fix a “null pointer exception”. What he did is adding a “if (pointer != NULL)” line into the code. It’s not fixing, it’s just hiding, fixing is find out why the pointer is NULL, not prevent it from being executed! Another time, another coder, getting frustrated under a crash situation, place a “try… catch” around the buggy code segment. This is again, not fixing, with this way of hiding, we’re just going to accumulate faultinesses until the software crashes silently for no reasons!

Object oriented programming rules: OOP is more beautiful in theory than in practice. OOP provides a nice way for modeling, but it come at costs: bloating code. It is not until the project grows above 1M LOC that OOP become a burden, that we would need to do the “functional decomposition” optimization tasks. It’s the execution (functional) tree that decides performance, not the inheritance tree that obscures runtime characteristics!

Design pattern rules: this is again, not true! I agree that patterns reflect some good coding practices, but software could never be built from the so call “patterns” (there hasn’t been any such proven process). I really don’t understand what is a “singleton” if it’s essentially (in C/C++ syntax) a static variable, I also don’t understand what we need from a “factory” if it’s essentially a “switch… case” structure!?

Management myths

Managers tend to forget what they’d learned when they were coders. There’re lots of myths in software management, just some examples:

  • Software people is of a same type and the same background.

  • We already have a book that’s full of standards and procedures for building software. That provide out people with everything they need to know!

  • If we get behind schedule, we can add more programmers and catch up.

  • Project requirements continually change, but change can be easily accommodated because software is flexible.

There have been extensive criticisms on various OOP models and OOP implementations (Java, C#, C++, MFC, Objective C, glib…) The AntiPatterns wiki and many other authors provide good anti-examples on the uses of patterns!

Linus Torvalds, being criticised: “the kernel has no obvious design”, had replied: “Linux is evolution, not intelligent designs”! The same applied for similarly complex projects!

Document is for understanding, but is not the understanding itself.

Software project management is the domain of vast diversity! No simple rules applied to a software process!

Win vs. Mac font rendering (and the way for Linux)

We could easily see the very poor font rendering quality of Windows right on Windows itself using Safari. Safari has different smoothing modes (image above) and another mode named “Windows’ standard” (image below)


Differences between font rendering on Ubuntu (above) and Windows (below).

everal years ago, on earlier versions of Fedora, Ubuntu… font rendering is just a crap! Many people would find Windows better at text rasterization, and both are far inferior compared to Mac. In latest versions of Linux desktop, things are much improved, while Windows (Vista, Win7) is still much lagging behind, Linux made bold advances from lessons learned from both Win and Mac!

Novice users on Windows would find its text sharper, clearer and easier to read, while Mac’s one is a bit blurry! That is because Mac and Win have different origins and targets! Apple has deep legacy in graphics designs and desktop publishing, its algorithms try to preserve the nature of typefaces as much as possible, which implement true sub-pixel rendering aiming at high-resolution output devices. Meanwhile, Win sticks to pixel unit and aims at low-resolution device (like computer screen which usually less than 100 dpi in resolution).

The consequence is that while Win’s text look sharper and clearer on screen, it would turn into a whole crap when come to printing, where Mac’s publishing products are closer to its screen look! Even worse, Windows text rendering solutions are just suitable for simple typefaces, when complex, high-quality font is needed, the output is usually very poor due to various wrong implementations in hinting, anti-aliasing, kerning algorithms. This paper (2007) addresses in details many Microsoft’s implementation problems, and suggest the correct ways for text rasterization, resulting in a now-much-better Linux desktop!

(If you’re using a Mac or a Linux desktop, you would see this blog text in VN URW Gothic L, a aesthetically fine font. Windows readers would only see the text in Arial, as I have to turn off font embedding for Windows due to its very poor presentation.)

Update, Feb, 20th, 2011

The font used now is Tex Gyre Adventor, an enhanced font based on URW Gothic L, you can see the hinting is quite better, especially for Vietnamese text. The trade – off is that file size is much larger, almost triple the URW Gothic L’s size.

career’s funs – 7

If programming languages are cutleries, still some high respect for Ruby… My experience is that if some languages or technologies come with much bells and whistles, noone would mention about them in the next few years. I just need to keep with me a katana!

here are two ways of constructing a software design. One way is to make it so simple that there are obviously no deficiencies. And the other way is to make it so complicated that there are no obvious deficiencies. (Charles Antony Richard Hoare)

A good programmer is someone who looks both ways before crossing a one-way street. (Doug Linder)

Being abstract is something profoundly different from being vague… The purpose of abstraction is not to be vague, but to create a new semantic level in which one can be absolutely precise. (Edsger Dijkstra)

It should be noted that no ethically-trained software engineer would ever consent to write a DestroyBaghdad procedure. Basic professional ethics would instead require him to write a DestroyCity procedure, to which Baghdad could be given as a parameter. (Nathaniel S. Borenstein)

Measuring programming progress by lines of code is like measuring aircraft building progress by weight. (Bill Gates)

There are only two kinds of programming languages: those people always bitch about and those nobody uses. (Bjarne Stroustrup)

The C programming language, a language which combines the flexibility of assembly language with the power of assembly language. (unknown)

The last good thing written in C# was Beethoven’s Moonlight Sonata. (unknown)

The problem with using C++ … is that there’s already a strong tendency in the language to require you to know everything before you can do anything. (Larry Wall)

A system composed of 100,000 lines of C++ is not be sneezed at… The real test of OOP will come when systems of 1 to 10 million lines of code are developed. (Ed Yourdon)

Computer language design is just like a stroll in the park. Jurassic Park, that is. (Larry Wall)

3d particles

ome funs with 3D effects. Just some years ago, rendering 3D particles like water, smoke, fire, fog… was an extremely hard task. I remember how struggling it was for me to build 3D models for a waterfall (with moving water) or a shouting-crowd stadium. It’s enjoyable to see how graphics has advanced in the past few years, these effects are now easily achievable.

Video above: the classical Utah teapot with steam coming out from its spout, rendered with Panda3D, the well-known open-source game engine originally released by Disney, which has a feature-rich C++ core with Python scripting for application development.

basic algorithms

The book is my primary source of interest while being a freshman, which presents a wide range of algorithms in a very coherent and systematic way. I remember “rescuing” this hard-copy from a Fahasa‘s junk pile for about 4 USD, which from that time on became a student’s most precious thing! You can read the soft-copy here.

I started with with C/C++ at school, then continue with C/C++, Java, Design Patterns… on various projects. Later I abandoned Design Patterns (and Java), then I abandoned C++. To me there’s no Design Patterns, there’s only data structures and algorithms! Would write another post on the bloating and non-sense usages of Design Patterns later on!

It seems that most software engineers today lack fundamental knowledges and skills. It’s quite apparent that you could not rely on a guy talking about architecture, GoF’s design patterns… all the time but can not state the algorithmic differences between a DFS (depth first search) and a BFS (breadth first search).

his is among the subjects I was very fascinated the early years at university: algorithms, graph theory, geometry, image processing… I was not quite good at “symbolic” math (like algebra), but “visual” math offered me much inspiration. The thing I would remember most is Robert Sedgewick‘s Algorithms, a book that I’ve read through over and over again many many times. It is indeed the most important Computer Science textbook that beginners MUST read until today.

The Java applet below is “refurbished” from the code I wrote the first year at college, which visualizes the nature of different sorting algorithms (original code was written in Borland C++ 3.1 with BGI – Borland Graphics Interface). This is among my various attempts to visualize the knowledge collected from the book, which had taught me that even a simple thing like “bubble sort” is not that “very simple”! Let select an algorithm in the dropdown list and click ‘Start’ and see the differences!

My visualizations above are very early (1997), much prior to those demonstrations on wiki. Later on, I’d learned that the author R.Sedgewick put a great emphasis on algorithms’ visualizing himself, his work used PostScript. Many new ways of visualization are really impressive and easy to understand, such as this (using JavaScript).